Kuntoutus

Mihin aivoverenkiertohäiriöön sairastuneen kuntoutuminen perustuu?

Aivoverenkiertohäiriöissä osa aivokudosta vaurioituu pysyvästi, eivätkä tämän alueen hermosolut enää kykene hoitamaan tehtäviään. Aivoverenkiertohäiriön jälkeiseen oireistoon vaikuttaa  vaurioituneiden solujen määrä ja sijainti. Vaurioituneet aivosolut eivät uusiudu, mutta toimivat hermosolut voivat korvata niitä. Uusia tehtäviä voivat ottaa itselleen joko tuhoutuneen solukon vieressä olevat tai vastakkaisessa aivopuoliskossa sijaitsevat hermosolut. Kuntoutuminen perustuu siten aivojen muotoutuvuuteen.

• Puheen ja kielellisten häiriöiden kuntoutus
  • Toimintaterapia
  • Neuropsykologinen tutkimus ja kuntoutus
  • Fysioterapia
  • Kuntoutumista edistävä hoitotyö
  • Kuntoutusohjaus
  • Sosiaalityö

Lue lisää : Potilasohje / i / Kuntoutus ja neurologia / VSSHP

Aivoliiton kuntoutuspalvelut

Aivoliiton kuntoutus on osa lääkinnällistä kuntoutusta ja ensisijaisesti sopeutumisvalmennustoimintaa. Yksilökuntoutusta on tarjolla vain alueellisena palveluna.

Osana kuntoutustoimintaa Erityisosaamiskeskus Suvituulessa toimii Kommunikaatiokeskus , jossa on tarjolla puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointimenetelmiä, tietokoneohjelmia ja apuvälineitä. Kommunikaatiokeskuksen ensisijainen tehtävä on toimia tiedon välittäjänä puhevammaisten asioissa.

Kurssipaikkakuntia :

Erityisosaamiskeskus Suvituuli
Suvilinnantie 2, 20900 Turku
p. 02 2138 200, f. 02 2138 210, www.aivoliitto.fi

Kuntoutuskeskus Kankaanpää
Kelankaari 4, 38700 Kankaanpää
p. 02 57 333, www.kuntke.fi

Kruunupuisto, Punkaharjun kuntoutuskeskus
Vaahersalontie 44, 58450 Punkaharju
p. 015 775 091, www.kruunupuisto.fi

Lue lisää : http://www.aivoliitto.fi/aivoverenkiertohairio_%28avh%29/kuntoutus

Lue lisää : Sopeutumisvalmennuskurssit

Maskun neurologinen kuntoutuskeskus

Erikoistunut neurologisten sairauksien ja vammojen kuntoutukseen. Kuntoutuskeskuksen henkilökunnan laaja-alainen ja monipuolinen erityisosaaminen sekä nykyaikaiset menetelmät ja laitteet antavat parhaat valmiudet neurologisten sairauksien ja vammojen kuntouttamiseen.

Lue lisää : http://www.kuntoutuskeskus.fi/kuntoutus