Soveli

SoveLi - Tervetuloa mukaan liikkumaan ja liikuttamaan!

Soveltava Liikunta SoveLi ry on valtakunnallinen liikuntajärjestö, jonka päätoimintamuoto on yhteistyö. SoveLi on viestivä vaikuttaja ja kehittäjä, joka tarjoaa koulutus-, asiantuntija- ja viestintäpalveluja. Tavoitteena on, että pitkäaikaissairaiden ja vammaisten ihmisten mahdollisuudet terveyttä edistävään liikuntaan ja aktiiviseen elämäntapaan paranevat.

SoveLissa on jäsenenä 17 valtakunnallista kansanterveys-, vammais- ja liikuntajärjestöä. Jäsenet ja niiden 1 107 paikallisyhdistystä ovat aktiivisia liikunnan toimijoita ja kumppaneita.

Soveltava Liikunta SoveLi ry - Yliopistonkatu 31, 20100 Turku - www.soveli.fi

SoveLin julkaisut

Liikunnan yhteyshenkilö Aivoliitossa:

Virpi Lumimäki, liikuntasuunnittelija
Rovaniemen aluetoimisto
Korkalonkatu 18,
96299 Rovaniemi
virpi.lumimaki@aivoliitto.fi

Soveli-lehti

Lehti käsittelee ajankohtaisia soveltavan liikunnan asioita pitkäaikaissairaiden ja vammaisten liikkujien näkökulmasta. Lehti on suunnattu kansanterveys- ja vammaisjärjestöjen liikunnan toimijoille, terveys- ja liikunta-alan ammattilaisille sekä alan päättäjille.

Lue Soveli-lehti

SoveLi-info

Uutiskirje SoveLi-info sisältää ajankohtaista asiaa muun muassa soveltavasta ja terveyttä edistävästä liikunnasta sekä SoveLin toiminnasta. Info on suunnattu ensisijaisesti SoveLin jäsenjärjestöille ja niiden paikallisyhdistyksille, mutta kaikki kiinnostuneet voivat liittyä jakelulistalle.

Lue viimeisin SoveLi-info

RSS Syöte >> Sovelin.fi uutiset

Uutiskirje SoveLi-info 1/2019 Soveltavan liikunnan ja terveyttä edistävien järjestöjen liikuntauutisia (21.3.2019)

Kevään ensimmäinen uutiskirjeemme SoveLi-info ilmestyi. Käy lukemassa SoveLin uusimpia kuulumisia sekä SoveLin jäsenjärjestöjen ajankohtaista toimintaa esitteleviä liikuntasisältöjä ja tulevia tapahtumia.

SoveLin kolme eduskuntavaaliteemaa (19.3.2019)

Eduskuntavaalit pidetään 14.4. ja SoveLi on myös omalta osaltaan mukana vaalivaikuttamisessa. Vaalivaikuttamisen sisällöt ovat tiivistyneet kolmeen pääteemaan, jotka on työstetty yhdessä jäsenjärjestöjemme kanssa. Teemat ovat: soveltavan liikunnan rahoitus kuntoon, kehitetään poikkihallinnollista liikunnan edistämistä sekä kehitetään liikkumisympäristöjen olosuhteita ja esteettömyyttä.

Kevään Soveli-lehti 1/2019 on ilmestynyt (14.3.2019)

Kevään Soveli-lehdessä on monipuolisesti mielenkiintoisia aiheita soveltavasta liikunnasta ja hyvinvoinnista. Juttuja on esimerkiksi: Liikuntapoliittinen selonteko - lisäresursseja liikunnan edistämiseen, into löytyy ilon kautta lapsilla ja nuorilla, liikunta ehkäisee syöpää, naiset osallistuvat Pirkanmaalla, tarkkuussuunnistus sopii kaikille, Olympiakomitean toimitusjohtaja Mikko Salonen sparraajana - yhdessä enemmän, soveltava luontoliikunta kehittyy vauhdilla, geokätkökoulutusta yhteistuumin, taitouinti onnistuu myös soveltaen, kaksikielistä soveltavaa liikuntaa on niukasti tarjolla.

Kaikille naisille soveltuva Likkojen Lenkki –tapahtuma Tampereella (13.3.2019)

Viime keväänä kolmikymppisiään juhlinut legendaarinen naisten sporttitapahtuma Likkojen Lenkki avaa Tampereen tulevan festivaalikesän uudessa tapahtumapaikassa Ratinanniemen Festivaalipuistossa lauantaina 18.5.2019 Likkojen Lenkillä on vuodesta 2008 tehty työtä saavutettavuuden parantamiseksi ja esteettömien palvelujen tarjoamiseksi. Lenkkireiteillä kuljetaan niin pyörätuolilla avustajan kanssa kuin ilman. Tavoitteenamme on, että tapahtuma on kaikille naisille soveltuva. Tervetuloa mukaan!

Luontomatkailukohteiden esteettömyys ja saavutettavuus kilpailuvaltiksi Kanta- ja Päijät-Hämeessä (12.3.2019)

Luonto kaikille -hankkeen aloitusseminaari järjestetään Nastolan Pajulahdessa 13.3.2019. Seminaarissa kuullaan mielenkiintoisia puheenvuoroja esteettömistä ja saavutettavista luontomatkailupalveluista – niiden haasteista ja suurista mahdollisuuksista. Seminaarissa tuodaan yhteen sekä esteettömien palveluiden käyttäjät että palveluja tarjoavat matkailuyritykset, järjestöt ja muut asiasta kiinnostuneet tahot.

KKI-hanketukea voi hakea jälleen maaliskuussa! (26.2.2019)

Kunnossa kaiken ikää (KKI) -ohjelma jakaa taloudellista tukea paikallisille toimijoille, jotka järjestävät aloittelijoille sopivaa liikuntatoimintaa sekä kehittävät keinoja kannustaa terveytensä kannalta liian vähän liikkuvia työikäisiä säännöllisen liikuntaharrastuksen pariin.

Liikkuva yhdistys - itsearviointityökalulla edistetään yhdistyksesi liikuntatoiminnan kehittämistä  (18.2.2019)

Liikkuva yhdistys –itsearviointityökalu on uudenlainen työkalu yhdistyksesi liikuntatoiminnan kehittämiseen ja vahvistamiseen. Liikuntatoiminnan itsearviointi antaa yhdistyksellesi keinoja tarkastella yhdistysliikunnan nykytilannetta ja löytää kehittämiskohteita yhdistysliikunnalle. Itsearviointityökalu on nyt kaikkien kiinnostuneiden käytettävissä.

SoveLi ry:n lausunto eduskunnan sivistysvaliokunnalle liikuntapoliittisesta selonteosta (31.1.2019)

SoveLi ry on antanut lausunnon eduskunnan sivistysvaliokunnalle liikuntapoliittiseen selontekoon liittyen. SoveLi ry näkee, että liikuntapoliittinen selonteko on kannatettava asiakirja ja sen näkemys tarpeesta lisätä liikunnan edistämistoimenpiteitä koko elämänkaarelle on tarpeellinen. Lisäksi selonteossa tehty esitys valtion budjetin avaamisesta liikunnan edistämistyön rahoituksen vahvistamiseksi saa SoveLi ry:n vahvan kannatuksen.

Jaloittelu pienentää istumisen terveysriskejä (21.1.2019)

Istuminen ja fyysisesti passiivinen elämäntapa altistavat monille sairauksille, mutta riskejään voi tutkimusten mukaan pienentää jaloittelemalla välillä. Tuoreen tutkimuksen perusteella istumisen vähentäminen ja korvaaminen liikunnalla voi vaikuttaa jopa elinikään.

Mervi Huhtinen aloitti SoveLin tiedottajan sijaisena (17.1.2019)

Mervi Huhtinen, liiketalouden tradenomi ja yhteisöpedagogi (AMK) valittiin SoveLin tiedottajan sijaiseksi. Hän toimii tiedottajan tehtävissä kesäkuuhun asti.