Kansalaisneuvonta

Valtakunnallinen julkisen hallinnon neuvontapalvelu aloitti toimintansa 25.11.2013

Kansalaisneuvonnassa asiakkaiden kysymyksiin vastaavat palveluneuvojat, he opastavat asiakkaita arkisin klo 8-21 ja lauantaisin klo 9-15. Palveluneuvojat auttavat kansalaisia löytämään oikean viranomaisen tai viranomaisen sähköisen palvelun nopeasti ja helposti. Lisäksi palvelu vastaa yleisluonteisiin kysymyksiin julkisista palveluista.

Kansalaisneuvonnan puhelinnumero on 0295 000 ja verkkosivuston osoite http://www.kansalaisneuvonta.fi/fi-FI

Neuvontaa saa sähköpostilla, puhelimitse ja tekstiviestillä sekä palvelun verkkosivuston kautta sähköisellä lomakkeella. Kansalaisneuvonta ei voi kuitenkaan hoitaa varsinaista asiointia, joka hoidetaan vastaisuudessakin viranomaisten omien palvelukanavien kautta.

Kansalaisneuvonta toimii tiiviissä yhteistyössä eri viranomaisten, mm. kelan, verohallinnon ja työvoimahallinnon omien neuvontapalvelujen kanssa. Eri viranomaisten sähköiset palvelut löytyvät kootusti myös Suomi.fi-sivuston kautta.

Kansalaisneuvonnan tavoitteena on vähentää yleiseen hätänumeroon tulevia kiireettömiä julkisia palveluja koskevia puheluja. Kiireellisissä hätätilanteissa tulee edelleen soittaa hätänumeroon 112.

Facebook sivu https://www.facebook.com/kansalaisneuvonta