Kela

Eläkeläiset
- Eläkettä saavan hoitotuki
Sairastaminen
- Sairauspäiväraha työkyvyttömyyden ajalta yl. enintään 300 arkipäivää (n.1v.)
- Sairaanhoito yksityislääkärillä
- Lääkkeet
- Matkat, sairaanhoito- ja kuntoutusmatkat
Kuntoutus
- Vaikeavammaisen lääkinnällinen kuntoutus
Vammaistuet
- 16 v. täyttäneelle vammaistuki pitkäaikaissairaalle jonka toimintakyky on heikentynyt
- Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelu

Kelan vammaistuista selkokielellä: Terveys ja kuntoutus-esite

Elämässä - Mitt i allt

Elämässä - Mitt i allt -lehti uudistui vuonna 2015 samannimiseksi oppaaksi. Siinä on tiiviissä muodossa tietoa Kelan etuuksista ja palveluista. Oppaassa on myös lehdestä tuttuja ihmisläheisiä asiakastarinoita ja käytännöllisiä vinkkejä asiointiin.

Elämässä-opas 2018

Elämässä.fi

Vammaistuet ja -palvelut

Kansaneläkeindeksiin sidotut etuudet nousevat 1,0 % (tänään)

Kelan maksamia etuuksia korotetaan ensi vuonna kansaneläkeindeksin perusteella 1,0 %.

Elinluovutustahdon voi tallentaa Omakantaan (tänään)

Suomessa jokainen on elinluovuttaja, jos ei ole sitä erikseen kieltänyt. Luovuttajan tahto kuitenkin pyritään selvittämään. Omaisten kanssa keskustelemisen lisäksi se voidaan saada selville lompakosta löytyvästä elinluovutuskortista, Elinluovutus-mobiilisovelluksesta tai Omakantaan tallennetusta tiedosta.

Kela aloittaa vammaisten tulkkauspalvelun seuraavan hankinnan suunnittelun (tänään)

Tavoitteena on kehittää palvelua yhdessä asiakkaiden, asiakasjärjestöjen, palveluntuottajien ja muiden sidosryhmien kanssa.

Sunnuntaista keskiviikkoon kestävä postilakko voi viivästyttää Kelan etuuksia (tänään)

Postilakko voi viivästyttää asiakkaiden Kelaan lähettämiä hakemuksia ja liitteitä. Tällöin erityisesti työttömyysetuudet ja toimeentulotuki saattavat myöhästyä. Hakemukset kannattaakin täyttää Kelan verkkopalvelussa.

Tammi–kesäkuussa tulkki löytyi 96 %:iin kaikista tilauksista (tänään)

Vammaisten henkilöiden tulkkauspalveluun tehtiin alkuvuonna 87 000 tilausta, joka on 6 % enemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2018. Tulkki löytyi 80 000 tilaukseen eli 96 %:iin kaikista tilauksista. Eri tulkkausmenetelmissä ja alueissa on kuitenkin eroja.

Nyt voit tilata vammaisten tulkkauspalvelun uutiskirjeen (tänään)

Tilaamalla uutiskirjeen saat ajankohtaista tietoa palvelusta ja sen muutoksista omaan tai yhteyshenkilön sähköpostiin. Vammaisten tulkkauspalvelun asiakkaat ovat toivoneet sähköpostitse lähetettäviä tiedotteita.

Kela selvittää, miksi osa asiakkaista ei käytä vammaisten tulkkauspalvelua ollenkaan (tänään)

Kela lähettää heinäkuussa kirjeen noin 1 000:lle vammaisten henkilöiden tulkkauspalveluun oikeutetulle asiakkaalle, jotka eivät ole käyttäneet palvelua ollenkaan.

Päivärahan määrä perustuu jatkossa 12 kuukauden tuloihin (tänään)

Vuoden 2020 alusta vanhempainpäivärahat, sairauspäivärahat ja kuntoutusraha määräytyvät vuositulon perusteella. Vuositulo määritellään etuuden alkamista edeltäneiden tulojen mukaan. Etuuksien taso säilyy ennallaan.

Eläkettä saavan hoitotuen saajamäärä väheni (tänään)

Yleisin syy hoitotuen saamiselle on muistisairaus: joka neljäs saa tukea Alzheimerin taudin tai dementian vuoksi.

Kela voi periä veronpalautuksen velkojen maksuun – palautukset maksetaan tänä vuonna aiemmin (tänään)

Vuonna 2019 suurin osa saa veronpalautuksen jo elokuussa. Kela voi periä asiakkaan veronpalautuksesta velkoja ulosoton kautta, jos asiakas ei ole sopinut velalleen maksusuunnitelmaa tai noudattanut sovittua maksuaikataulua.